میراث معنوی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
میراث معنوی
نوشته شده در جمعه 23 مهر 1400
بازدید : 190
نویسنده : بيك بابا

#میراث معنوی( ناملموس)

با یکی از اساتید و کارشناسان صحبت به میراث ملی معنوی( ناملموس) سوق داده شد.

گفتم: زادگاه ما هم دو سه مورد میراث ملموس داردکه سال هاست به ثبت رسیده ولی هیچ تاثیری در زندگی محلی نداشته از سویی میراث فرهنگی معنوی زیادی وجود داردکه متاسفانه جای امورفرهنگی تنگ است اگر هم روی این میراث سرمایه گذاری شود باز همان آش است و همان کاسه.

 

فرمودند: کاش میدانستی که بند دوم کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو، میراث فرهنگی ناملموس را این گونه تعریف کرده: رویه‌ها (عُرف‌ها)، نمادها، دانش‌ها، مهارت‌ها، ابزارها، اشیا، آثار هنری و مکان‌های مرتبط با آنها، که جوامع و افراد، آنها را بخشی از میراث ناملموس خود می‌شناسند و همواره از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شود و پیوسته به وسیله انسان‌ها و جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط اطراف‌شان و در تقابل با طبیعت و تاریخشان خَلق می‌شود و سازگار با مفاد حقوق بشر بین‌المللی و شرایط احترام متقابل میان جوامع، گروه ها و اشخاص باشد.

میراث معنوی مهم‌ترین ابزار برای شناخت اندیشه‌های مختلف است ،می‌توان اطلاعات جالب توجهی از تاریخ شفاهی، فرهنگ، زبان، سنت‌ها و رسوم مناطق مختلف به دست آورد. چانچه در فهرست جهانی یونسکو هم ثبت شود هویت جهانی کشورها را می‌سازند و به برقراری صلح پایدار در جهان کمک می‌کند.از طرفی با مدیریت مناسب می توان هم تولید اشتغال کرد و هم سرمایه را سرازیر ..

سوال شد: نمونه میراث های معنوی که ثبت ملی شده چند نمونه دارید؟.

پاسخ دادند:

برای نمونه که الان در خاطرم است مانند(آش های سنتی بادمجان و ترش ملایر، روش تولید و فرآوری سیاه شکر، عروسک آئینی گیشا، روش تولید نان خشک سنتی لشت‌نشاء و چوب‌بازی دیلمان ، گلاب‌گیری روستای گیلده و مهارت شال‌بافی ویسرود ،نان خشک شیرین(تخ نخی) لشت‌نشاء ، آیین و مراسم هولکه‌خوانی  منطقه هردنگ، نقشه‌کشی، بافندگی و رنگرزی قالی‌های سنتی شهر مود، مهارت ساخت کلاه پولی (کلوته) روستای چنشت، مراسم عناب ته‌کنی، مهارت پلاس‌بافی (سیاه چادربافی) روستای سیدال، ساخت کیسه چکن‌دوزی توتون و تنباکو در شهر سه‌قلعه، آیین و مراسم جشن کاکل و پخت نان سنتی غینیچه در بشرویه ، آیین نخل‌گردانی روستای ایزی سبزوار، مهارت تهیه آش جوش پره گناباد، روش‌های سنتی پخت نان تافتون گناباد، مراسم سوال و جواب روز عاشورا چشام، مراسم برگزاری روضه‌خوانی هیئت آهنگران مسجد جامع سبزوار، آیین نخل‌گردانی مزینان، مهارت تهیه نان آجار، مهارت پخت کمه جوش، بازی سنگ سنگ چلپا ششتمد، دانش سنتی پخت نان در خلیل‌آبادو........)

ضمن شرمندگی در درون خود ، زمزمه کردم که عجب! دیزج خلیل کهن مراسم مقابله( قران خوانی) ، هابا ننه، نقاشی دیواری و شاخسی و اسب گردانی عاشورا و.... دارد ولی چه اندازه کم کاری شده و از همه #خطرناکتر کسی #مطالبه گری اینگونه امور نیست. در مورد چندمیراث مادی هم کوتاهی شده کدام فرهنگ سازی درمجالس و محافل و منابر انجام داده ایم که امروز به میراث غیر مادی بیندیشیم، در همین راستا تا چه اندازه از همشهریان توانمند و شاغل در سازمان میراث فرهنگی کمک گرفتیم؟؟؟؟.

یک کوکه عروس(نان محلی) داشتیم که آنهم به نظرم خامنه به ثبت رساند.#بگذریم و این پیام را هم در برداشت آزاد #بایگانی کنیم..

چهره ام از سرررررررر درون خبرداد و مصاحبم ادامه داد : #نگران نباش . با حمایت شورا و دهیاری مثل روستای زردویی پاوه (دارای افتخار اولین اتاق فکر روستایی در کشور که موفق شددرکوتاهترین زمان پای چندین هزارگردشگر را به روستا بازکند)) اتاق فکر برای مجموعه روستا تشکیل دهیدتا نتایج آن را درکمترین زمان لمس کنید. اتاق فکرروستای از تعدادی افراد مسن وجوان تشکیل و دهیار و اعضای شورا و کارمندان وزارت کشورحق عضویت درآنرا ندارند. سپردن کار به خود مردم ازمسیر#اندیشه+ مشارکت با #مدیران روستایی جزو اصول اتاق فکر روستایی است.

مواردی که با ایتم های زیر(معیارهای میراث فرهنگی ناملموس) تداخل داشته باشد را شناسایی و مطالعه کنید و بعد..

1-اثاری ارزشمند که با تکیه بر نبوغ و خلاقیت انسانی بوجود آمده است

2-اثاری که دارا ی نشانه‌های سنتی، فرهنگی و تاریخی باشند

3-آثاری که نشان ازتبادل اثر فرهنگی مورد نظر میان نسل‌ها و انتقال ارزش‌های فرهنگی جامعه هستند

4-اثری که تقویت هویت فرهنگی ویا الهام‌بخشی بین سایر فرهنگ هاست

5-اثاری در برقراری آرامش و همزیستی مسالمت آمیز اجتماعی و برقراری ارتباط میان محله ها و روستا ها

6-اثری که کویای نقش فرهنگی و اجتماعی در زمان معاصرباشد

7-اثری که با به کارگیری مهارتی منحصربه‌فرد در خلق ان بوجود امده است

8-اثری که تنها بازمانده سنت فرهنگی جامعه است

9-آثاری که در معرض خطر نابودی و دگرگونی هستند.

(((برداشت آزاد)))

 




:: برچسب‌ها: دیزج , خلیل , دیزه , میراث , معنوی , فرهنگی ,



مطالب مرتبط با این پست
.